Obsah
V obci Kšely vysvětili zvoničku
Ohlédnutí za Koláčovou soutěží v Klučově
Tisková zpráva ze dne 12.9.2014 o.s. M´am´aloca
Dne 28. června 2014 proběhlo znovuotevření památníku padlým v 1. světové válce
Okruh Českobrodský je plnoletý … jel se už 18. ročník!
Okruh Českobrodský je plnoletý … jel se už 18. ročník!
Zdá se to až neuvěřitelné, ale je to tak. Vyjma pěti předválečných ročníků se tento závod historických automobilů a motocyklů jezdí nepřetržitě od roku 2002, vždy v Českém Brodě a jeho okolí, vždy na 1. Máje a (skoro) vždy za krásného počasí. Tyto atributy zřejmě zakladatelé této akce za dob 1. republiky na mysli asi neměli, ale obnovitel této tradice, pan Otakar Jeník pravděpodobně ano. Nejen proto byl i letošní XVIII. Okruh Českobrodský jeho memoriálem a zároveň také 2. srazem skvělých motocyklů BSA, které po loňské úspěšné premiéře opět našly cestu do metropole Pošembeří.
Parta nadšenců kolem předsedy Veteran Car Clubu Václava Kece z Českého Brodu zahájila přípravy na letošní ročník ještě během letošní mírné zimy. Pečlivé přípravy se určitě vyplatily a ve spojení s již letitými zkušenostmi rozhodně přispěly k úspěchu této krásné akce. Že je to snad troufalé tvrzení a samochvála nevoní? Opak je pravdou! Dokladem nechť bylo brzké ranní čtvrteční prvomájové hemžení organizátorů, desítek strojů a jezdců i stovek návštěvníků na českobrodském náměstí, které vydrželo celé dopoledne. Během něj se postupně řadily, pokud možno vedle sebe, slavné a někdy již zapomenuté značky sólo i side motorek i aut civilních a vojenských snad z celé Evropy a USA: Auto Union, Jawa, Škoda, Aero, Tatra, Praga, Ford, Volha, GAZ, Lada, Dněpr, Ural, Jeep, Wartburg, Trabant, Velorex, Moris, Indian, Harley Davidson, Ariel, Mercedes, NSU, DKV, BMW, Porche, Fiat, Triumph, MG, Chevrolet … atd. K vidění byl v naprosto perfektním a funkčním stavu také statický motor L. Benz vyrobený v Třebíči, který se dříve používal v zemědělství, pojízdné traktory Zetor 25 a McCormick a také funkční hasičská auta SDH z Českého Brodu a Poříčan z r. 1929 a 1951.Vidět bylo možno také nejstarší veteráni tohoto dne, 90ti letý automobil americké značky Dodge Brothers Tourer 116 z r. 1924 a motocykl AutoMoto A12 vyrobený v r. 1929 ve Francii. Co nebo kdo nebyl jmenován, nechť čtenář promine, bylo toho opravdu moc. Ne jedno technické muzeum by určitě bylo rádo, pokud by některé unikáty zamířily nikoliv na trať či domů, ale do jeho sbírek …
Husovo náměstí bylo letos doslova napěchované odhadem dvěma stovkami veteránů, které, pokud chtěly být vidět, si musely mnohdy stoupnout do tzv. druhé řady nebo na místo, se kterým pořadatelé ani nepočítali. Při jejich prohlídce nejednomu návštěvníku vyvstala z paměti vzpomínka na ty staré, dobé časy. A to ať při pohledu na techniku prvorepublikovou, válečnou či socialistickou. Dědeček vyprávěl svým vnoučatům, na co bylo to či ono „hejblátko“ u motocyklu, se kterým kdysi jezdil za babičkou. Tatínci se pak pyšnili před rodinkou mnoha motoristickými historkami, z nichž nejpeprnější byly zpravidla ty, kde se vyskytovali „švestky, mlíkaři nebo esenbáci“ (pro mladší generaci čtenářů šlo o adekvátní označení pro dnešní policii). I jejich uniformu včetně žlutobílého žigulíka s modrým majákem a nápisem VB bylo možné na náměstí vidět. Podobně jako vloni svůj „koutek u prkenné ohrady“, polepené dobovými relikviemi měly britské motocykly BSA. Přijelo jich celkem 23 z celé republiky, a to jak na sraz, tak se mnozí jezdci se svými „besárnami“ účastnili odpoledního závodu. Jakýsi punc dokonalosti a úplnosti daly dopolední výstavě i historické autobusy a nákladní automobily z pojízdné sbírky OAD Kolín pana Aloise Koutka.
Na start, který byl doslova obalen hrozny fandících diváků, se postavilo v pravé poledne „110 statečných“ - 52 motocyklů a 58 automobilů, což bylo nejvíc za celou historii závodu! I to svědčí o rostoucí oblibě a popularitě tohoto skutečně výjimečného podniku na území České republiky. Startovní praporek jako v minulých ročnících přesně a neomylně zvedal v půlminutovém intervalu pro motorky a v minutovém pro auta bývalý starosta Českého Brodu pan Jaromír Fischer. Všechny závodníky při tom pohotově vyfotografoval na ceněný pamětní list místní fotograf pan Tomáš Mukařovský. Trať dvoukolového závodu pravidelnosti o celkové maximální délce 78 km letos vedla z Českého Brodu přes Kounice, Vykáň, Mochov, Císařskou Kuchyni, Přerov nad Labem, Semice, Kersko, Velenku, Chrást, Poříčany a zpět do cíle v Českém Brodě. Díky krásnému počasí jen s mírným májovým deštíkem, ukázněnosti jezdců, kteří nesměli překročit průměrnou rychlost 50 km za hodinu a pochopení obyvatel okolních obcí a diváků, do cíle přijely bez nehody v podstatě všechny historické stroje. Po dojetí posledního, kolem půl čtvrté, zintenzivnily práce ve výpočetním středisku v budově Městského úřadu tak, že konečné výsledky byly zveřejněny již kolem 17:30. V místní sokolovně pak vždy 3 nejlepší jezdci či jezdkyně v celkem pěti kategoriích - automobily a motorky do r. 1945, po roce 1945 (max. do r. 1960) a absolutní pořadí – byli odměněni nablýskanými poháry a jablečnými mošty z Tuchoraze. Cenu si odnesla rovněž nejúspěšnější řidička a oba jezdci na nejstarších strojích. Všichni účastníci, kteří odevzdali pořadatelům své startovní číslo, pak získali ceněnou pamětní kovovou plaketu a fotografii ze svého startu do soutěže. Květinu jako závdavek k blížícímu se prvomájovému večeru dostaly i všechny odvážné ženy - řidičky.
Úsměvy na tvářích účastníků, potlesk na otevřené scéně i slova chvály a uznání byla tou nejlepší odměna pro všechny - organizátory, rozhodčí, partnery a sponzory, kteří se na úspěchu letošního již „plnoletého“ závodu podíleli. Šťastnou cestu a na shledanou 1. května 2015 při startu našeho již 19. ročníku Okruhu Českobrodského!
Podrobné výsledky letošního závodu, historii a fotografie najdete na http://www.cbokruh.wz.cz
Foto a text
Miloslav Oliva, člen výboru AMK VCC Český Brod
Literární setkání ke 100. výročí narození Hrabala
Svatováclavské slavnosti a Limuzské Jabkobraní
